Má nová generace navigací Garmin Drive správný drajv?

Vcelku potichu a nenápadně se na trhu objevila nová řada automobilových navigací Drive od značky Garmin. Co do tvaru - v zásadě se zde vychází z modelové řady nüvi, takže na první pohled žádná podstatná změna. Ale už podobně jako řada nüvi, i Drive má své odnože.

Ve zkratce řečeno – pokud je označení pouze Drive, jedná se o čistokrevnou navigaci, která má klasický dotykový displej, verze DriveSmart má již displej kapacitní a má Bluetooth (a všechny příjemné věci s tím spojené, jako je živé dopravní zpravodajství a upozornění na maily, hovory, SMS), verze DriveAssist má vestavěnou kameru. a DriveLuxe, která je shodná s verzí Smart, ale navíc má kovové tělo a aktivní držák (ostatní modely tedy mají udělané napájení rovnou do těla přístroje – zapojujete tedy jak kabel do zapalovače, tak ještě musíte dát přístroj do držáku s přísavkou).

Drive serie

V našem testu se podíváme na zlatou střední třídu, tedy verzi DriveSmart.

Jak už bylo zmíněno – Drive vychází z řady nüvi, takže si s sebou „bere“ do krabičky stejné příslušenství – shodný napájecí kabel a co je skvělé – stejný kulový držák, kompatibilní s přístroji předchozí řady (výjimkou jsou verze Luxe a Assist – první má zmiňovaný aktivní držák, druhý pak speciální držák, který „obepíná“ kameru, která je, na rozdíl třeba od nuvicam, umístěna v prostřední části korpusu).

Mapové pokrytí a dopravní informace

Modely Drive se dělají jak v regionálním provedení, tak i s celou Evropou, samozřejmostí je doživotní aktualizace map, vyhledávání v číslech orientačních i popisných, řazení do jízdních pruhů náhledy na křižovatky a všechny modely umí připojit bezdrátově couvací kameru, či kameru pro hlídání dětí v autě. Varianty s označením T pak mají i přístup ke klasickému dopravnímu zpravodajství (RDS-TMC přijímač je zabudovaný na systémové desce, k nižším modelům se tedy nedá přikoupit, ani je nijak rozšířit). Smart modely (a vyšší) mají i zmíněný Bluetooth pro živé zpravodajství. Rozdíl mezi klasickou a „živou“ dopravou je stále stejný – RDS dostává iinformace přes rádiový signál 1x za 15 minut, kdežto Live verze 1x za 2 minuty. V zahraničí nicméně musíte počítat s datovým roamingem (takže pokud se Vám nebude chtít platit, budete muset příjít na klasické RDSko).

Otázka – co vlastně má nová řada Drive tedy jinak byla zodpovězena záhy po spuštění přístroje. První dojem byl totiž lehce rozpačitý – listování v nabídce jazyků není cyklické, takže pokud zvolíte špatný směr – stisknete šipku dolů - budete se muset na konci seznamu ručně vrátit zpět šipkou nahoru a listovat, dokud nenajdete češtinu. A mrzutost pokračuje i s trasou – tu nenaplánujete, dokud přístroj ještě nemá signál – nenajde totiž mapová data. Jedná se naštěstí pouze o první spuštění, kdy Drive nenajde žádnou adresu, dokud nemá signál a bohužel ani ve verzi simulace toto nefunguje. Ale jakmile dojde k první inicializaci satelitů, je vše v pořádku. Jinými slovy to znamená – když přístroj poprvé rozbalíte, musíte s ním ven na signál, pak jej restartovat a teprve následně si budete moci s ním doma hrát (snad Garmin toto v nějaké verzi SW opraví). Další, na první pohled zřejmá, věc jsou upravené ikony, což ale je u Garminu poměrně častá záležitost, že s každou novou generací vymyslí jiné ikony (tady mi přijdou sice lehce jako dětské skicy, ale proč vlastně ne).

Detailnější informace o trase, více komfortu za jízdy

Ale to hlavní přichází z navigováním – konečně Garmin vylepšil informace o trase – jakmile najdete svůj cíl, objeví se na krátkou chvíli itinerář trasy - přes které hlavní ulice či silnice Vás Drive povede. (Ovšem poměrně nedomyšlené je to, že když tento cíl vyberete ze seznamu již nalezených cílů, tento náhled itineráře se neobjeví.) Tuto funkci (Náhled trasy) si můžete zapnout či vypnout v menu Nastavení-Navigace. Během cesty si ale můžete tento itinerář zobrazit i v mapě – v mapě kliknete na ikonu nastavení (ozubené kolečko), zvolíte možnost „Po cestě“ a v ní se pak (už přímo nad zobrazenou mapou s trasou) přepnete do spodní záložky (ikona rozcestníku, který vypadá tak trochu jako hasák).

Další vylepšení skýtá plánovač alternativních tras, kdy si konečně můžete trasu upravit prostým kliknutím na příslušnou ikonku a vložením průjezdního bodu (z mapy či menu), při dlouhých cestách a náročných výletech můžete ocenit i tzv. varování před únavou, kdy Drive automaticky navrhne zastávky, tam kde je to možné a vhodné, abyste si odpočinuli. Nechybí ani možnost nastavení si dálnic a placených úseků, kde chcete/nechcete platit mýtné – každý jednotlivý stát si můžete nastavit jak potřebujete.

A výraznou změnu doznala i nejrůznější varovnání a upozornění – v horním stavovém panelu na Vás bude neustále něco blikat a oznamovat Vám, kde je kamera, radar, nebezpečná zatáčka, zvěř na cestě, nebezpečné přechody pro chodce a další a další.

Na první pohled by se tedy zdálo, že řada Drive toho zase až tak moc nenabízí, jelikož má hodně společného např. s modelem nüvi 2589T. Na druhou stranu – základní model Drive, který „jde proti“ současné řadě nüvi 58 má ve výše zmíněných vlastnostech obrovskou devizu a jízda s ním je opravdu zábava.

Přejít do sekce navigací Garmin Drive.