Jak vybrat nejlepší navigaci

Přemýšlíte, která je ta nejlepší navigace pro vás? My se autonavigacemi zabýváme už 15 let a v tomto článku vám poradíme, jak se vyznat v nabídce dvou předních značekGarmin a TomTom. Tyto navigace patří mezi nejlepší: jsou spolehlivé, mají dlouhou tradici a nabízejí dostupný a kvalitní servis. Naše rady se vám ale budou hodit i pro orientaci v ostatních značkách.

Fakta vycházejí ze stavu na počátku roku 2017, ale článek budeme průběžně aktualizovat.Navigace Garmin, TomTom, Becker

Základem jsou bezplatné aktualizace

Lifetime maps

Každá správná navigace musí mít doživotní aktualizaci (Lifetime). Ta je definována jako „bezplatná aktualizace obsažených mapových podkladů po dobu životnosti přístroje“. Nebojte se tedy svého prodejce zeptat, jakým způsobem a jak často jsou mapy v daném zařízení aktualizovány.

Proč je to tak důležité? Řada menších výrobců totiž používá různé kličky, jak vás o mapu „připravit“ anebo chtít za ni peníze. Typická je například podmínka registrace do 30 dnů od prvního použití.

Velcí výrobci jako Garmin či TomTom zcela jasně garantují tři až čtyři nové mapy během jednoho kalendářního roku. Garmin navíc nevyžaduje ani žádnou dodatečnou registraci a u TomTomu se stačí zaregistrovat prostřednictvím e-mailu.

Navigace značky Becker sice vyžadují registraci do 30 dnů, ale veškeré navigace, které jsou prodány přes naši síť gpscentrum, mají tuto registraci vytvořenou dovozcem, takže máte jistotu, že přístroj od nás má vždy Lifetime. A vy můžete být v klidu.

 

Rozmyslete si, kam budete jezdit

Ukázka mapového pokrytíDruhým klíčovým parametrem je pokrytí map. Můžete mít navigaci, kde je například pouze Česká republika, část Evropy (většinou cca 20 zemí v určitém regionu) nebo celá Evropa. V poslední době se na trhu objevují přístroje, které mají mapy celého světa (nesou označení World u TomTomu či Travel u Garminu).

TIP: Nákup dodatečných map může v řadě případů být výrazně dražší, než když rovnou sáhnete po modelu, který má více map v sobě.

Je tedy dobré si ujasnit, nakolik je pro vás zajímavé ušetřit několik set korun a spoléhat se na to, že skutečně budete jezdit pouze do daných zemí i v budoucnu.

 

A jak je to s cenou?

  • - navigace s mapou ČR stojí cca 2 500 Kč.
  • - navigace s mapou určitého regionu (například střední Evropy) stojí cca 3 500 Kč.
  • - navigace s mapou celé Evropy stojí od cca 4 000 Kč. 
  • - navigace s mapou celého světa stojí od cca 4 500 Kč.

 

Alternativní mapové podklady

Zoufat nemusíte ani tehdy, pokud jste si vybrali regionální model a neočekávaně jedete mimo dostupné země. Pokud vlastníte značku Garmin (ale pouze a jen ji), můžete si do přístroje nahrát některou z volně stažitelných map.

Musíte však počítat s tím, že takováto mapa nedosahuje kvalit map oficiálních a v některých přístrojích je nutné ji aktivovat ručně. Od toho jsou tu ale naši odborníci, kteří vám se vším zdarma či za drobný servisní poplatek, poradí a vše nastaví.

 

Displej – čím větší, tím lepší?

Většina autonavigací se dnes vyrábí v rozměrech 4.3", 5", 6" a 7". Ne vždy je velký displej výhodou. Je třeba vzít do úvahy rozměr čelního okna a palubní desky.

ukázka displejů 4.3" - 7"

Připomínáme, že dle poslední novely zákona o silničním provozu by v prostoru stírané plochy neměly být umístěny žádné předměty, tedy ani navigace. U větších modelů se toto řeší např. lepicím diskem na palubní desku. Balení 2 ks vyjde cca na 250 Kč, což je méně než běžná pokuta.

Při silniční kontrole však může policie ověřit i to, zdali navigační systém je v konkrétním případě umístěn tak, že nezakrývá výhled řidiče. A místo výběru musí zohledňovat i prostor, kam expandují airbagy.

Větší displej samozřejmě přináší větší komfort jak po stránce vizuální prezentace trasy, tak i z hlediska zadávání cíle a vyhledávání – vše je prostě velké. Ale i dnes nejprodávanější navigace s 5" displejem poskytují příjemné rozlišení.

Navíc hlasová navigace je vesměs tak detailně propracována, včetně informování o řazení do jízdních pruhů, čtení názvu silnic a ulic a hlášení informací z dopravy či o počasí, že při častých jízdách si rychle zvyknete pouze na zvukovou informaci a vizuální kontrolu budete provádět pouze při složitějších manévrech.

Displeje se dále dělí podle typu na:

  • - klasické dotykové
  • - vylepšené kapacitní

Druhé v pořadí mají (převážně) lepší rozlišení a mapu vykreslují velmi realisticky. Zoomování na ní provádíte přiblížením či oddálením prstů. U klasických dotykových displejů si musíte pomoci tlačítky + a -. Kapacitní displeje se pohybují v cenové hladině cca 5 500 Kč a výše.